DLC recenzoval Adam Fon Fondark
Stahovatelný přídavek (DLC) Jaws of Hakkon doufejme nebude prvním a zároveň posledním přídavkem pro Dragon Age: Inquisition. Toto specifické DLC bohužel nenavazuje přímo na konec hry, ale zaměřuje se na interakci Inkvizice s avvarskými kmeny v hornatých oblastích, zatímco se snažíte najít tělo posledního Inkvizitora, jenž umřel před osmi sty lety. Historie si Ameridana pamatuje úplně jinak, než jakým skutečně byl. A právě proto se vydáváte na pouť novou lokací zvanou Frostback Basin, abyste našli jeho tělo a zjistili pravdu o této postavě zahalené plnou polopravd a lží. Zprvu jsem si osobně myslel, že Ameridan byl zlý krutovládce, který měl v plánu zavraždit, co šlo, ale nemohl jsem být více na omylu.
Při tomto vyčerpávajícím hledání narazíte na několik skupinek Avvarů včetně dvou velkých kmenů a z toho jeden, který s vámi bude ochotně komunikovat. Avvarské kmeny žijí už dlouho odděleny od civilizace a uznávají vlastní bohy, nebo chcete-li duchy, proto je občas těžké pro Avvary komunikovat s ostatními lidmi a opačně. Ostatně samotní Avvaři mají mezi sebou občas problém, protože mají složitý systém bohů a každý avvarský kmen se svým pantheonem liší. Všechny avvarské kmeny uznávají společně několik bohů, ale každý z kmenů má i různé vlastní menší bohy, což jsou zákonitě přízraky ze světa Úniku a tento fakt občas způsobuje konflikty i mezi kmeny samotnými. Nutno také podotknout, že toto vzývání přízraků by pohoršilo nejednu kulturu v Thedasu. Celkově jsou Avvaři opravdu osvěžujícím tématem a ukazují, že i barbaři nemusejí být jen tupí, nudní a nepřátelští, ale dokáží mnohem víc, než by si kdokoliv z nás představoval.
DLC Jaws of Hakkon vám může přijít jen jako nová zóna do Dragon Age: Inquisition, kterou vývojáři nestihli dokončit do vydání plné hry. Nebo to pro vás může být jen jeden z dalších tahů EA, jak vydělat co nejvíc peníze. Ale věřte, že tento přídavek opravdu stojí za to. DLC nepřidává jen několik pár úkolů a hezkou přírodu. Nepřínáší sice nic revolučního, ale za to budete mít možnost poslechnout si několik nových a skutečně zajímavých rozhovorů mezi společníky. Rozhovory se mohou i dosti lišit v závislosti na tom, jestli už jste hru dohráli a hlavního záporáka porazili, nebo vás to teprve čeká. Tento fakt by značně zkomplikoval překlad a testování, kdyby se překladu někdo ujmul.
Mimo to se ve hře nachází nový boj s drakem, který dokáže opravdu zavařit. Ale ještě před bojem s drakem získá vaše postava novou schopnost, která rozšiřuje užitečnost vaší jizvy na ruce a dělá z této magie efektivní štít proti útokům z dálky. Tato schopnost dokáže občas opravdu zachránit život, například při boji proti obrovské přesile v jedné z jeskynní. Po zabití hromady různých nepřátel lze získat nové a lepší materiály pro vaše vyrábění zbrojí, zbraní a k tomu samozřejmě i několik nových plánků k vyrábění různých věcí, jeden z plánků vás například nechá vytvořit samotnou Ameridanovu zbroj, která je přímo uchvatná. Některé z plánků se dají získat skrze nové operace na vašem stole ve Skyholdu, ostatní se dají sebrat v divočině, či prostě koupit od avvarských obchodníků.
Po pár hodinách prozkoumávaní krajiny, zabíjení různých nepřátel a hledání úkolů, vybavení a tajemství vás také čekají nové operace a jedno nové rozsouzení. Nutno podotknout, že soudit avvarského medvěda je opravdu vtipné, při jednom ze speciálních rozhodnutí si dokonce medvěd opravdu moc sedne s Cullenem a dojde i na olizování. Jinak v krajině Frostback Basin najdete převážně to samé, co v ostatních krajinách: několik krystalů, které musíte odhalit speciální lebkou, sesbírat si je, otevřít hrobku a uloupit patřičné vybavení. Mimo to váš v krajině také čekají astria s hádankami, jako tomu bylo i v předchozích lokacích.
Jen je škoda, že pár věcí na DLC dokáže zklamat a to je například fakt, že nemáte žádnou šanci se sblížit více se svými společníky jako tomu bylo například v DLC Citadela pro Mass Effect 3. Ano, Citadela je sice elitou mezi přídavky od BioWare, ale bylo by vhodné, kdyby nás vyvojáři nechali si trochu více promluvit se společníky. Jediného koho poznáte trochu víc je trpasličí skautka Harding, která od fanoušků obdržela nemalý obdiv.
Přídavek mě osobně bavil od začátku do konce. Prozkoumávání lokace sice bylo po 10 předchozích lokacích základní hry prakticky to samé, ale příběh byl jedinečný a pohltil mě. Dohrání mi zabralo něco málo přes 6 hodin, neboť jsem se snažil sebrat a prozkoumat vše, co bylo možné. Ale obávám se, že ti, kteří si DLC pořídí jen kvůli dodatečnému příběhu, budou po dvou hodinách hraní s Jaws of Hakkon hotoví. Pokud se ale chystáte dělat vše, co vám přídavek nabízí a dává pod nos, tak si užijete několik hodin zábavy. DLC se ale pořád potácí se špatným načasováním rozhovorů mezi společníky. Úplně nejhorší je, když si společníci po půl hodině ticha konečně začnou povídat a to zrovna o věcech, které přibyly s Jaws of Hakkon a vy v tu chvíli, kdy Cassandra řekne první dvě slova, kliknete na někoho a začnete si s ním povídat, rozhovor se mezi společníky tudíž přeruší a pokud si myslíte, že si těch pár sekund načtete zpět a ten rozhovor si poslechnete, tak se bohužel mýlíte. Rozhovory jsou zobrazovány náhodně. Tohle mě na celém DLC dusilo nejvíce.
A dále mi vadilo, že vytváření vlastní předmětů není úplně efektivní a ve finále vás možná i zeslabí. Moje postava i po dohrání DLC, kdy jsem sebral tunu nových zdánlivě užitečných věcí, nezměnila ani jednu věc ve svém vybavení. Nové zbroje nepřidávají vhodné statistiky a to ani nové brnění posledního Inkvizitora. Brnění je sice pastvou pro oči a pokud hrajete tak, aby vzhled vaší postavy byl zcela famózní, tak si určitě brnění oblečete. Ale pro mě, jako pro mága, měla zbroj a další následně vytvořené zbroje velmi malé využití a tak to bohužel bylo i se zbraněmi. A to hlavně kvůli vlastnostem silně podporující obranu postavy, kterou jsem u mága opravdu nepotřeboval. Ale tyto problémy se dají vcelku přehlédnout, protože odkrývání tajemství, dobývání pevnosti, nalezení Inkvizitora, poznání Avvarů a následná bitva s drakem, všechny problémy s přehledem vynahrazuje.
Celá pouť byla ohromující a nedokážu popsat, jak skvělé bylo se do Thedasu vrátit a zažít v něm něco nového a neokoukaného. Jen doufám, že vývojáři vyslechnou fanouškovskou základnu a dají nám DLC, ve kterém si budeme moci trochu více popovídat se společníky a zažít s nimi něco nového. Jinak bylo DLC rozhodně osvěžením a fanoušky potěší. Pokud jste opravdový fanda Dragon Age série nebo posledního dílu Inquisition, tak neváhejte a po DLC okamžitě skočte. Ostatním, kteří hrou úplně nehoří, tak doporučuji počkat si na nějakou akci na Originu a Jaws of Hakkon si pořídit ve slevě.
I když jsou slyšet hlasy, že toto DLC nemá cenu 15€, podle mě jsou na omylu. Ano, sice by bylo pěkné, kdyby DLC bylo levnější, nebo ideálně úplně zdarma. Ale cenu také velmi ovlivňuje fakt, že se DLC přídavků prodá 10x méně než základní hry a náklady se musí nějakým způsobem zaplatit. Samotné DLC, ať už je váš názor jakýkoliv, opravdu dosti pobaví, k tomu napravuje historii světa Thedasu a prohlubuje potenciál nadcházejících dílů nebo DLC, která budou rozšiřovat příběh celého fantasy světa. Tímto bych chtěl poděkovat všem, kteří si recenzi přečetli a doufám, že některým opravdu pomohla se rozhodnout, zda si DLC pořídit, nebo ho úplně zatratit.
Zdroj: vlastní
Žádné komentáře on "Recenze DLC Jaws of Hakkon"